2 اقدام اضافی به همراه حذف ارز 4200 تومانی



«امیرحسن کاکایی» امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص برنامه های حذف ارز 4200 تومانی از چرخه تجاری دولت، افزود: این یک مشکل اقتصادی است و فقط رانت ایجاد می کند.»

وی بیان می کند: اگر کشوری چند نرخی داشته باشد، در مجاری اقتصادی تعادل و شفافیت وجود ندارد، مثلاً قیمت ارائه شده برای یک کالای خاص حاصل یارانه است یا کار و تلاش تولیدکننده؟

کاکایی گفت: وی افزود: امروز علاوه بر حذف ارزهای 4200 تومانی از چرخه تجاری کشور، نیاز به یکسری تعدیل قیمت ها به ویژه در حامل های انرژی، آب، برق و گاز داریم و منابع حاصل از حذف را هزینه می کنیم. کاهش مصرف انرژی، بهبود بهره وری و غیره تا فشاری بر مردم وارد نشود.

وی پرداخت یارانه نقدی ملی را یادآور شد و گفت: مشکل یارانه طرح بسیار خوبی بود و قرار بود علاوه بر کاهش مصرف انرژی، بخشی از منابع آن نیز تولید شود، هرگز جواب نمی دهد و مانند مشکل امروز، اگر برای موارد فوق صرف نشود، مدت بیشتری باقی می ماند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد. طی سه سال و نیم گذشته خودروسازان ارز 4200 تومانی دریافت نکرده اند، برخی در ابتدا این ارز را دریافت کردند اما در مدت کوتاهی بیش از 8000 تومان.

امروز فعالان صنعت خودرو عمدتاً از نیمایی و ارزهای آزاد استفاده می کنند و به نظر نمی رسد لغو ارز 4200 تومانی در وهله اول این صنعت را تحت تأثیر قرار دهد.

اما همه واردات در این صنعت تاکنون با تعرفه ارزی 4200 تومانی محاسبه شده است و من از این موضوع غافل شدم که حذف این ارز باعث افزایش تعرفه ها تا 7 برابر می شود و نباید اینطور باشد.

وی بیان می کند: وی افزود: میانگین ارزش گذاری خودروهای داخلی بین 1000 تا 200 تا 2000 دلار است و این افزایش تعرفه می تواند بر قیمت کالاهای وارداتی و قیمت تمام شده خودروهای بعدی، خودروهای ارزان قیمت و خودروهای جدید تاثیر بگذارد. تاثیر بسیار قوی تری روی ماشین دارد.”

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: حذف ارز دولتی برای مواد اولیه ای مانند فولاد که قیمت جهانی (۷۰ درصد فوب خلیج فارس) دارد و به تدریج بر قیمت نهایی خودرو تاثیر می گذارد اما در مجموع تاثیر کمتری بر صنعت خودرو نسبت به سایر صنایع دارد. همانطور که قبلا ذکر شد، بازیگران اصلی این صنعت واردات را به صورت نیم ارز انجام می دهند.

وی تاکید کرد که: حذف ارز 4200 تومانی برای تاثیرگذاری مثبت بر اقتصاد نیازمند اقدامات تکمیلی به ویژه تامین و توسعه زیرساخت ها و افزایش بهره وری است. عنوان. گرفتار شدم

دیدگاهتان را بنویسید