ادغام ترکیه و امارات متحده عربی / روابط تاکتیکی یا استراتژیک؟ خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان


خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: محمد بن زید ولیعهد ابوظبی اخیرا به ترکیه سفر کرده است. سفر محمد بن زاید به ترکیه و دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پس از یک دهه روابط سیاسی بین دو کشور صورت گرفت. زمانی که ولیعهد ابوظبی اخیرا به ترکیه سفر کرد، چندین قرارداد مهم بین ترکیه و امارات متحده عربی امضا شد.

شکل گیری تظاهرات در جهان عرب به نام سال 2011 و بهار عربی نقطه آغازی برای اختلاف عمیق بین ترکیه و امارات متحده عربی بود. از سال 2011، دو کشور تقریباً در همه مناطق درگیری با یکدیگر درگیر بوده اند.

ترکیه و امارات متحده عربی درگیر تنش های نظامی جانشینی بین شاخ آفریقا و سواحل شرقی مدیترانه هستند. فراتر از آن، رقابت آنها به طور همزمان در واشنگتن و بروکسل، گفتمان رسانه های جهانی، صنعت انرژی، و اخیراً در بنادر و دریاهای آزاد برگزار می شود.

رهبران ترکیه و امارات متحده عربی به طور متناقضی از این درگیری برای تقویت مواضع ملی و بین المللی خود استفاده سیاسی می کنند. درگیری با ترکیه دریچه جدیدی را برای اتحاد امارات با بازیگران غربی از جمله کشورهای اروپایی مانند فرانسه و یونان باز کرده است.

در عین حال، این کشور موقعیت خود را در واشنگتن بهبود بخشیده است. آنکارا تصویری خصمانه از امارات برای رأی دهندگان ترک ترسیم می کند و وانمود می کند که قدرت ترکیه را تضعیف می کند.

در سال های اخیر، امارات متحده عربی و ترکیه تقریباً از هر نظر در تقابل با یکدیگر بوده اند. در مصر، ترکیه پس از کودتای نظامی علیه اخوان المسلمین، روابط دیپلماتیک خود را با قاهره قطع کرد. از سوی دیگر، امارات متحده عربی در حال حاضر متحد اصلی دولت مصر و یکی از بزرگترین سرمایه گذاران خارجی در این کشور است. در سال های اخیر، امارات متحده عربی و ترکیه تقریباً از هر نظر در تقابل با یکدیگر بوده اند. در مصر، ترکیه پس از کودتای نظامی علیه اخوان المسلمین، روابط دیپلماتیک خود را با قاهره قطع کرد. از سوی دیگر، امارات متحده عربی در حال حاضر متحد اصلی دولت مصر و یکی از بزرگترین سرمایه گذاران خارجی در این کشور است.

در لیبی، ترکیه و قطر حمایت خود را از فیض شیراجی، رهبر ائتلاف ملی لیبی به نمایندگی از اخوان المسلمین اعلام کرده اند و امارات و عربستان سعودی در موقعیت حمایت از خلیفه حفتر قرار دارند.

در صورت وقوع بحران قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر برای حمایت از قطر، تامین تجهیزات مورد نیاز این کشور، باز کردن فضای هوایی به روی قطر و تامین امنیت قطر تحریم هایی را علیه قطر اعمال می کنند. به دوحه ارسال شد.

آنچه جالب توجه است، تلاش های اخیر دو کشور برای عادی سازی روابط است. ولیعهد ابوظبی در 24 نوامبر سال جاری پس از یک دهه درگیری به ترکیه سفر کرد. این سفر نقش مهمی در از سرگیری روابط دیپلماتیک دو کشور خواهد داشت.

ادغام ترکیه و امارات متحده عربی / روابط تاکتیکی یا استراتژیک؟

آنکارا نیاز مهمی به جذب سرمایه گذاران خارجی دارد. امارات متحده عربی ترکیه را مقصدی مطلوب برای سرمایه گذاری منطقه ای می داند. شیوع ویروس کرونا و رکود نیازمند تنوع منابع درآمد و سرمایه گذاری است و ترکیه می تواند به یکی از مقاصد جدید سرمایه گذاری تبدیل شود.

تلاش نخست وزیر اردوغان برای پیوستن به اتحادیه اروپا به طرز بدی ناموفق بود و سیاستگذاران ترکیه را بر آن داشت تا توجه خود را به منطقه معطوف کنند تا متحدی قوی بسازند. تلاش نخست وزیر اردوغان برای پیوستن به اتحادیه اروپا به طرز بدی ناموفق بود و سیاستگذاران ترکیه را بر آن داشت تا توجه خود را به منطقه معطوف کنند تا متحدی قوی بسازند.

در مقیاس بزرگ‌تر، پیروزی دموکرات‌ها در کاخ سفید و حضور جو بایدن در کنترل ایالات متحده، وضعیتی را در خاورمیانه ایجاد کرده است که کشورها مجبور هستند تا حد امکان درگیری‌ها را از بین ببرند.

در نتیجه، سفارت ترکیه در امارات متحده عربی بازگشایی شد، هلدینگ توسعه ابوظبی یک قرارداد تجاری با صندوق ثروت ترکیه امضا کرد و ماه گذشته بسیاری از قراردادهای سرمایه گذاری در زمینه فناوری پیشرفته و سرمایه گذاری انرژی بین دو کشور امضا شد. امارات متحده عربی صندوقی را برای حمایت از سرمایه گذاری استراتژیک در ترکیه از جمله حوزه سلامت و انرژی ایجاد کرده است.

مقامات ترکیه و امارات اکنون نیاز به برقراری ارتباط به ویژه روابط اقتصادی متقابل دارند، اما به نظر می رسد روابط دو کشور تاکتیکی است و در بهترین حالت استراتژیک نیست. در این مرحله، مقامات ترکیه و امارات متحده عربی باید به ویژه در مورد روابط اقتصادی متقابل با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، اما روابط بین دو کشور احتمالاً در بهترین حالت یک رابطه تاکتیکی خواهد بود تا استراتژیک.

در مورد جریان اخوان المسلمین به عنوان یک جنبش ایدئولوژیک فرامرزی در راستای سیاست آنکارا و تاثیر روابط جدید ترکیه بر این قضیه که بین ترکیه و امارات است، ابهامات زیادی وجود دارد. به طور مستقیم با جزئیات توافق مرتبط است. .. مقامات اخوان در حال حاضر منتظرند ببینند آیا ترکیه با وجود همگرایی با ابوظبی، رابطه خود را با اخوان حفظ خواهد کرد یا خیر.

با این حال، تحلیلگران بر این باورند که اتحاد عمیق بین آنکارا و اخوان‌المسلمین و منافع استراتژیک بین‌المللی ترکیه نتیجه اتحاد عمیق‌تری نسبت به معامله اردوغان با سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری امارات است. ناظران بر این باورند که بسیاری از متغیرهای منطقه ای هر دو طرف را وادار کرده اند در محاسبات خود تجدید نظر کنند.

طناب هایی که ابوظبی به طور ناگهانی برای خروج ترکیه از بحران اقتصادی آویزان کرد، نیاز به اعتماد دارد و ناظران معتقدند صحبت درباره استحکام و دوام آن قبل از آزمایش زود است. بسیاری بر این باورند که ابوظبی پس از ناکامی در یافتن راه حل سیاسی برای بحران در منطقه، تصمیم گرفت برای حل اختلافات با مخالفان خود رویکردی اقتصادی در پیش گیرد.

آیا نزدیکی امارات متحده عربی و ترکیه به یک آشتی واقعی منجر خواهد شد یا هر دو می خواهند فرصتی برای آزمایش نظریه «سازش علیرغم اختلافات» فراهم کنند؟ در سوریه و اوکراین؟ و همچنین در واشنگتن از آن استفاده می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید