دیدگاه دانشگاه مبتنی بر تحول علوم انسانی و اسلامی شدن آن است



رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: اساس این بینش، تحول علوم انسانی است و مبنای این تحول، اسلامی شدن علوم انسانی است. با توجه به اینکه هدف مشخص است نحوه دستیابی به این هدف توسط دانشکده در قالب خاصی نوشته می شود و دانشگاه سندی را اجرا می کند که حاصل اجماع دانشکده است.

به گزارش ایسنا، دکتر عبدالله معتمدی با عضویت در هیات رئیسه، ریاست، معاون پژوهشی و پس از دو هفته تحقیق و قدردانی از پژوهشگران برتر کشوری، دانشگاهی و هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه های شرکت کننده پژوهشی و هیئت علمی منتخب به صورت مستقیم برگزار شد و در واقع “از این فرصت برای بیان دیدگاه ها و دیدگاه های مورد انتظار دانشگاه استفاده کرد.”

دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه شایسته حرکت رو به جلو است، گفت: معیارهای انتخاب پژوهشگران برتر در سال جاری بر اساس سال های گذشته بوده و به نظر می رسد نیاز به بازنگری دارد و باید به شاخص های کیفی توجه بیشتری شود. استانداردهای جدیدی را برای فعالیت اساتید دانشگاهی و کارشناسی تعریف می کند.

دکتر معتمدی اعضای هیئت علمی دانشگاه آرامتا باطبایی را یکی از منحصر به فردترین توانایی ها در علوم انسانی دانست و افزود: پشتیبانی و حمایت از همه اعضای دانشگاه ما جنبه های مختلفی را ارائه می دهیم.

وی گفت: هر کدام از ما سلیقه های علمی و سیاسی متفاوتی داریم، اما دانشگاه متعلق به همه است. دانشگاه.

او گفت: “چشم انداز آینده ما روشن و امیدوار کننده است.” مشکلاتی وجود دارد، اما ما باید به جای بازگشت به گذشته، به نقص ها فکر کنیم. انتظار می رود که ما باید به آینده نگاه کنیم نه ماسبق و نگاه به آینده.

اعضای هیئت علمی دانشکده روانشناسی با اشاره به برخی مشکلات پیش روی دانشگاه از جمله هزینه های دانشگاه در ادامه سخنان خود راه حل ها و راهکارهای مناسب را از دانشگاه به دولت ارائه کردند. انتقال بدهیم وی یکی از موضوعات مربوط به طرح تسهیل را برشمرد و خاطرنشان کرد: متاسفانه در اجرای این طرح دولت نتوانست از آن حمایت کند و این افزایش درآمد فوق العاده و مبالغ کلانی بود که از محل درآمدهای دولت پرداخت شد. دانشگاه، باری بر دوش دانشگاه است.»

دکتر معتمدی مشکل دیگر را فروش برخی از دارایی های دانشگاه دانست و گفت: متاسفانه بخشی از بدهی از محل فروش این دارایی پرداخت شد.

مدیر دانشگاه با اعلام برنامه راهبردی دانشگاه گفت: در این دوره، در دوره مدیریت جدید Danesgara، در قالب برنامه های استراتژیک و کارشناسان متعدد، به دنبال تعیین چشم انداز آینده برای سال 1405 بودیم. اساتیدی از رشته های مختلف.» می دانستم که آیا باید تجربه کنم. نتیجه پیش نویس طرحی است که چشم انداز و برنامه راهبردی را ترسیم می کند، که انتظار می رود به رئیس دانشکده در اجرای آن کمک کند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: اساس این دیدگاه مبتنی بر تحول علوم انسانی است و مبنای این تحول، اسلامی شدن علوم انسانی است. با توجه به اینکه هدف مشخص است نحوه دستیابی به این هدف توسط دانشکده در قالب خاصی نوشته می شود و دانشگاه سندی را اجرا می کند که حاصل اجماع دانشکده است.
مدیر دانشگاه گفت: در مجموع نتایج این جلسات با کمک و حمایت رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، اساتید و کارکنان و همه خانواده ها به صورت راهبردی برنامه ریزی شد. بنابراین برنامه ما باید اساتید و همکاران اجرایی را آگاه کند و از آنها انتظار نداشته باشد. برعکس این قضیه صادق است. برنامه ای را که خود اعضای هیئت علمی ایجاد می کنند و می خواهند اجرا کنند، در نظر داریم.

دکتر معتمدی بر تفاوت راهبردهای توسعه با راهکارهای بهبود وضع موجود تاکید می کند و می گوید: این فقط استراتژی هایی برای بهبود وضعیت موجود نیست که به همکاران منتقل می شود. در عوض، استراتژی توسعه و نقشی حیاتی در قلب این برنامه قرار دارد. در عین حال، باید برنامه در حال اجرا را ارتقا دهید. استراتژی توسعه در پنج سال آینده به کجا باید برسد؟ برای نتیجه گیری این سوال را به اساتید، اساتید و رئیس دانشکده واگذار می کنیم تا این عزیزان بتوانند راهنمایی کنند. شاخص ارزشیابی معلم توسط خود معلم ترسیم می شود.

این استاد دانشگاه اقتدار علوم انسانی را شعار اصلی دانشگاه علامه طباطبایی دانست و افزود: شما باید این شعار را در نظر بگیرید. برای ما تمرکز بر تحول علوم انسانی با محوریت ارزش های اسلامی بسیار مهم است. تحول علوم انسانی به معنای بسیار گسترده ای در نظر گرفته می شود. یکی از ابعاد طرح تحول، جایگاه علوم انسانی در نزد مسئولان دولتی است. نوع نگاه جامعه به علوم انسانی از بالا به پایین است.

با بیان اهمیت فعالیت های مرکز رشد و کارآفرینی، مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاهی می تواند به دانشجویانی که در رشته های علوم انسانی تحصیل می کنند کمک کند تا کارآفرین شوند و در جامعه ایفای نقش کنند. همه دانشکده‌ها و دانشجویان در رشته‌های مختلف ایده‌های متفاوتی دارند و اگر این ایده‌ها به خوبی توسعه یابند و حمایت شوند، می‌توانند به نقش‌آفرینی در فضای اجتماعی منجر شوند. ما باید تلاش کنیم تا منشأ خدمت و فعالیت باشیم.

دکتر معتمدی گفت: یکی دیگر از مشکلات در تحول علوم انسانی حرکت به سمت بومی سازی دانش است. دانشی که امروزه در علوم انسانی وجود دارد وارداتی است. این علم تا زمانی که جامعه یا زمینه را مطالعه نکنیم و بخواهیم علم را بر اساس اکتشافات وارداتی تبیین کنیم، ناقص و منسوخ است. شما باید سعی کنید مردم بومی را مطالعه کنید و این مطالعه را در کتاب های درسی خود بگنجانید. از آنجایی که این رشته با بوم آنها مرتبط است، این رشته برای فارغ التحصیلان معنادارتر می شود و جامعه بیشتر به این رشته ها علاقه مند می شود.

وی ادامه داد: علوم انسانی مبتنی بر فرهنگ، بستر و اقلیمی است که در آن رشد می کند، کسانی که در حوزه دانش بومی فعالیت می کنند به این معنا نیست که او دانش جهانی را نادیده می گیرد، دانش بومی دانش جهانی را تقویت می کند و به دانش جهانی کمک می کند تا دانش جهانی را به دست آورد. درک گسترده تر از مشکل

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه دو بعد دیگر تحول در علوم انسانی، اسلامی شدن و کاربرد این علم است، خاطرنشان کرد: اسلامی سازی شعر و حدیث را به کتاب اضافه می کند و دانش بشری را می افزاید، دور انداختن آن نیست. ” دانشی که امروزه در حوزه علوم انسانی وجود دارد مبتنی بر دیدگاه‌های معرفت‌شناختی و مبانی فلسفی است و در غرب عمدتاً مبتنی بر رویکردهای انسان‌گرایی و مادی‌گرایی است. انسان دارای قلمرو مادی و غیرمادی است و در قلمرو غیر مادی باید بر مبنای فلسفی متناسب با ایران و فرهنگ اسلامی به آن نگاه کرد.

وی ادامه داد: یک جنبه کلیدی از تحولات علوم انسانی به روز شده است، آخرین معنای آن به روز رسانی برنامه درسی و ایجاد منابع جدید متناسب با برنامه درسی است. مفهوم دیگر تعریف فعالیت های بین المللی برای دگرگونی علوم انسانی و درک اینکه تخصص ما در دنیای پیشرفته امروزی رشته های مختلف کجاست.

دکتر معتمدی گفت: یکی از مشکلات ما در انجام رسالت دانشگاه مسائل مالی است. ما باید تلاش کنیم تا سیستم مالی پایداری را برای دانشگاه تعریف و ارائه کنیم و با درآمد دانشگاه شرایط انجام این ماموریت ها را فراهم کنیم. ما حوزه های عملی در دانشگاه داریم که می توانیم از آنها به نفع دانشگاه استفاده کنیم و با حرکت جامعه به سمت ما، اثربخشی و توانایی خود را به نمایش بگذاریم.

وی گفت: برنامه راهبردی دانشگاه یک برنامه از بالا به پایین نیست. از اهداف راهبردی دانشگاه می توان به ارتقای جایگاه انسانیت در کشور، ارتقای جایگاه دانشگاه و برندسازی انسانیت و غنی سازی دانش اشاره کرد. در دانشگاه‌هایی که فرهنگ اسلامی را از طریق تحقیقات بنیادی و کاربردی ترویج می‌کنند، ترویج فرهنگ عمومی زمینه را برای کمال شخصیت دانشجو، بین‌المللی شدن، رشد و بهره‌وری تحصیلی و رشد ارتباطات اجتماعی-صنعتی فراهم می‌کند. امیدوارم خداوند با یاری و تلاش شما در خدمت ما نقش داشته باشد و برای رسیدن به اهدافمان در دانشگاه علامه طباطبایی تلاش کند.
در این مراسم سیدجلال دهقانی فیروزآبادی معاون پژوهشی، مهدی گودرزی رئیس مرکز کارآفرینی و هدایت شغلی، دکتر محمد بحرانی، دانشکده آمار، دانشکده ریاضی و کامپیوتر سخنرانی کردند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید