اسرائیل دیگر اولویت آمریکا نیست.واشنگتن در تلاش است تا بولجام را احیا کند



روزنامه لبنانی المیادین در این یادداشت به ابعاد سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به سرزمین های اشغالی و مذاکرات با نفتالی بنت و همچنین رابطه آنها با برنامه هسته ای ایران پرداخته است.

به گزارش ایسنا، شبکه لبنانی المیادین در یادداشتی به قلم شرحبیل الغریب نویسنده و تحلیلگر سیاسی فلسطینی نوشت: گفتگوها در مورد برنامه هسته ای ایران به دلیل تهدید و تشدید تنش ها و تداوم بین ایران و اسرائیل متفاوت است. از تهدید اسرائیل به رزمایش «پیامبر اعظم 17» و واکنش‌های تند ایران.

در این یادداشت آمده است: «از آنجایی که سالیوان ابتکاری برای بازگشت به برنامه هسته‌ای ایران دارد، سفر منطقه‌ای او در چارچوب اختلاف آشکار واشنگتن و تل‌آویو بر سر برنامه هسته‌ای ایران انجام شد». مشاور امنیت ملی آمریکا به روزنامه اسرائیلی هاآرتص گفت که خروج از برنامه هسته‌ای ایران یک اشتباه استراتژیک است و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که در واشنگتن دشوار است، مشاور امنیت ملی این کشور می‌خواهد به برجام بازگردد. مشکل. اسرائیل معتقد است که ایران باید برنامه هسته ای خود را کنار بگذارد و امیدوار است که سفر سالیوان از تل آویو تغییر کند. موضع واشنگتن در مورد مذاکره با تهران و پروژه های هسته ای آن.

با توجه به زمان سفر سالیوان به اسرائیل و اهداف هشتمین اجلاس سران وین، پیام آمریکا به اسرائیل بسیار واضح است، دولت بایدن گزینه مذاکره را در پیش گرفته است و دولت فعلی آمریکا سازمان ملل متحد است. خروج از برجام اقدام احمقانه ای است که توسط دولت ترامپ انجام می شود و تصمیم گیرندگان تل آویو در مورد سیاست آمریکا تصمیم نمی گیرند، بلکه خود دولت آمریکا بر اساس اولویت ها و منافع خود تصمیم می گیرند.با این سیاست ها، سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به اسرائیل فقط برای ارسال یک پیام اطمینان بخش در مورد محتوای توافق پیش رو است، اسرائیل با توافق با ایران مخالف است و خواهان تحریم های اقتصادی است، پیشرفت نظامی و برنامه هسته ای آن را متوقف کنید و اجازه دهید اسرائیل هر کاری که می خواهد در منطقه انجام دهد.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: بر خلاف دولت ترامپ، اولویت دادن به منافع اسرائیل بر آمریکا دیگر به نفع آمریکا نیست و دولت فعلی موارد مهم تری در شرق آسیا، چین و…، اوکراین و … دارد. بایدن به خطرات ورود به یک درگیری نظامی فکر می کند، بنابراین بیش از هر زمان دیگری بر اولویت های خود تمرکز می کند و دیگر دوران طلایی او در برابر اسرائیل نیست.

در این یادداشت همچنین تاکید شده است که معادله تغییر کرده و بیشتر از این می ترسد که اسرائیل تصمیم بگیرد بدون چراغ سبز کاخ سفید فقط به ایران حمله کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید