به عنوان یک قاعده، ماشین نباید گران باشد



کارشناسان صنعت خودرو در نظر دارند که حتی خودروسازان و واردکنندگان خودرو از ارزهای ترجیحی برای واردات مواد، قطعات یا خودرو استفاده نمی‌کنند و حذف ارز ترجیحی تاثیر قابل‌توجهی بر هزینه‌های خودرو دارد، فکر نمی‌کنم وجود داشته باشد، اما به صورت محدود. موارد ممکن است محدود باشد. تعرفه ها هر چند محدود هستند، اما اثر تورمی بر قیمت قطعات و وسایل نقلیه دارند.

حسن کریمی سنجری در گفت وگو با ایسنا، حذف ارزهای ترجیحی و تاثیر آن بر قیمت خودرو را تشریح کرد: ارز ترجیحی واضح است که حذف ارز ترجیحی عملاً تأثیری بر هزینه های تولید خودروسازان و خودروهای وارداتی ندارد.

وی افزود: البته استثناهایی نیز در این زمینه وجود دارد. به عنوان مثال در سال 1388 وضعیت جدی بازار تایر به برخی تولیدکنندگان محصولات تجاری اجازه داد تا لاستیک‌های وارداتی 4200 تومانی را با ارز بسیار محدود به صورت موردی سفارش دهند. بنابراین ممکن است برای برخی از قسمت ها یکسان باشد، اما رایج نیست. جدای از بحث واردکنندگان خودرو که واردات آنها همچنان ممنوع است، حذف ارزهای ترجیحی می تواند بر قیمت تمام شده قطعات و خودرو، البته به صورت محدود، اثر تورمی داشته باشد.

کارشناسان صنعت خودرو با اشاره به اینکه تعرفه کالاهای گمرکی خودروسازان و قطعه سازانی که هم اکنون نیازمند واردات مواد اولیه و قطعات برای تولید هستند بر اساس ارز ترجیحی محاسبه می شود، افزود: حذف ارز ترجیحی موجب افزایش قیمت تمام شده متناسب با حقوق ورودی، ارزش آن افزایش می یابد. همچنین با افزایش نرخ ارز گمرکی، میزان تعرفه دو برابر و تعرفه واردات بر اساس میزان تعرفه افزایش می یابد. بنابراین، با وجود اینکه کنگره تعرفه واردات را کاهش داده است، مالیات بر ارزش افزوده و تعرفه ها به طور همزمان چندین برابر افزایش می یابد، با توجه به اینکه محاسبات تعرفه و تعرفه نیز بر اساس مبالغ تعرفه و تعرفه واردات است. در واقع بار تورمی ناشی از افزایش سهم 9 درصدی مالیات بر ارزش افزوده و تعرفه ها قابل توجه است.

کریمی سنجری گفت: البته مواد و قطعات وارداتی مختلفی در رابطه با خودرو با تمامی خطوط تولید وجود دارد، بنابراین برای ارزیابی تاثیر این افزایش بر قیمت تمام شده خودرو، در مجموع هر قطعه و خودرو ارزیابی یا وارد می شود. لیستی از مواد و قطعاتی که دارید. از سوی دیگر، با فرض عدم تغییر در تعرفه واردات (تعرفه و سود بازرگانی) و مالیات بر ارزش افزوده و منابع تعرفه ای نسبت به سال 1399، تغییر نرخ ارز محاسبه شده تعرفه، خودرو.

او ادامه داد. وی ادامه داد: در واقع افزایش اثر در بهترین شرایط برای تعیین کمترین نرخ ارز پیشنهادی و متعادل کردن افزایش محاسبه شده ارز ترجیحی با تعرفه و مالیات بر ارزش افزوده است که می‌توان گفت که تصمیمی است. افزایش این دو فاکتور.«ایجاد نکنید، حداقل 4 درصد به ارزش هر قطعه و خودرو و قیمت تمام شده خودرو می افزاید.

کارشناسان می گویند: البته تصمیم دولت مبنی بر حذف یارانه های پنهان که ارز ترجیحی هم هست، یکی از مصادیق این یارانه هاست و در هر صورت اگر به طور کامل اجرا شود، به عنوان مثال در حوزه خودرو، در علاوه بر لغو ممنوعیت واردات و اصلاح سیاست‌های تعرفه‌ای، تصویب قیمت‌های اجباری باید همزمان با لغو محاسبات تعرفه بر اساس ارزهای ترجیحی باشد. ..

به گزارش ایسنا، با توجه به اینکه پرداخت‌های 4200 تومانی در بودجه سال آینده لغو شده است، کارشناسان و فعالان صنعت خودرو در راستای لغو اجاره بها هستند چرا که این اقدام بسیار ضروری است. مدیریت اقتصاد کلان و حذف اجاره از سایر حوزه های مرتبط بستگی دارد

در این زمینه افرادی مانند کارشناسان و فعالان این حوزه نظرات متفاوتی دارند. برخی معتقدند با حذف ارز 4200 تومانی مشکل خیلی راحت حل می شود. کافی است تعرفه های بالای واردات خودرو حذف شود. اگر دولت به فکر مردم باشد حتما این تصمیم را برای از بین بردن مافیای خودرو و رانت شرکت خودروسازی ایران اجرا خواهد کرد.

برخی دیگر معتقدند ارز 4200 تومانی نباید حذف شود و دولت نباید بی تدبیری عمل کند. چون به ضرر مردم است. زیرا مردم دیگر تحمل این حجم از قیمت های نامحدود را ندارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید